12 March, 2011

Tsunami Asia. Harga Emas & Silver ?

Bursa Asia dilanda tsunami

Panel di Bursa Saham Hong Kong memaparkan indeks saham pasaran Asia pada sesi pagi dagangan. Pasaran saham Asia jatuh semalam berikutan tsunami yang melanda Jepun. - REUTERS


KUALA LUMPUR 11 Mac- Pasaran saham Asia mengalami kejatuhan besar hari ini berikutan gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun, serta kebimbangan kenaikan harga minyak mentah.
Kejatuhan pasaran saham Asia dijangka berterusan sehingga minggu hadapan memandangkan petanda-petanda perkhabaran baik terhadap sentimen semakin lemah.
Para penganalisis berkata, kebanyakan pasaran Asia telah mula merosot setelah China mendedahkan data inflasi yang menghampiri lima peratus, menimbulkan kebimbangan terhadap kawalan lebih ketat dalam polisi monetari.
Bagaimanapun, malapetaka terbaharu melanda Jepun serta pergolakan yang tidak menampakkan tanda-tanda penyelesaian segera menambah lagi kekalutan dalam pasaran saham Asia.
Malah, para penganalisis pasaran membayangkan prestasi bursa tempatan turut merosot dan dijangka berlegar sekitar 1,470 mata dalam tempoh sederhana.
FBM-KLCI hari ini jatuh sebanyak 1.4 peratus kepada 1,495.62, disebabkan kerugian dalam saham-saham perbankan dan saham mewah.
Pasaran saham Tokyo susut 1.76 peratus atau 188.64 mata kepada 10,505.02 mata dengan kerugian lebih besar pada saat-saat akhir dagangan.
Ia ditutup di tengah-tengah dagangan dengan mencatatkan urus niaga terendah dalam tempoh lima minggu.
Turut terjejas dengan malapetaka di Jepun itu ialah pasaran Hong Kong dan India, dipercayai timbul akibat kebimbangan terhadap kemusnahan ekonomi negara Jepun.
Pasaran saham berakhir lebih rendah sebanyak 1.6 peratus, China pula jatuh 0.8 peratus, Taiwan 0.9 peratus, Australia 1.2 peratus dan India 1.3 peratus. - Agensi

No comments:

Post a Comment